EEN SCHERP OOG VOOR DE VERVREEMDENDE SCHOONHEID VAN ALLEDAAGSE SITUATIES
Tineke Kambier fotografeert alledaagse situaties. Ze heeft een scherp oog voor niets-plekken in de stedelijke omgeving. Ook achtergelaten situaties in interieurs van kantoren, huiskamers en etalages ontsnappen niet aan haar geconcentreerde aandacht.
Haar fotoseries tonen hierdoor vaak wonderlijke stillevens en landschappen waar objecten de rol van mensen hebben overgenomen. Zij zijn de acteurs.
Mensen komen niet voor in de foto’s van Tineke Kambier.
Haar fotoseries tonen situaties waarin herkenbaarheid, vervreemding en abstractie met elkaar wedijveren. Qua scherpte, detaillering en helderheid zijn de foto’s onmiskenbaar digitaal tot stand gekomen, maar door de werkwijze – het fotografisch beeld is geen resultaat van nabewerking op de computer maar van pure waarneming door de lens van de camera – hebben de foto’s een bijna analoge kwaliteit.
Dat wat is gezien wordt met grote nauwkeurigheid ‘gevangen’ en direct weergegeven.
Tegelijkertijd lijkt het of de gefotografeerde situaties vrijwillig aan haar zijn verschenen.
Alsof de situaties en objecten zelf hebben besloten zich aan het koesterende oog van de fotograaf bloot te stellen en hun wezen te prijs te geven ten gunste van een fotografische werkelijkheid… Alsof zij hebben bepaald hoe ze weergegeven willen worden…
Haar werk is vaak het resultaat van een langere onderzoeksperiode in verband met een specifiek onderwerp met een doorleefde beeldende intensiteit tot gevolg.
Je zou kunnen stellen dat Tineke Kambier door middel van haar foto’s haar liefde voor het onderwerp blootgeeft en dit genereus wil delen met de toeschouwer.

CV
Tineke Kambier (Maastricht, 1960) woont en werkt in Maastricht.
Zij kreeg de liefde voor de analoge fotografie met de paplepel ingegoten vanwege het feit dat haar vader Karel Kambier (1925-2010) een van de eerste fotografen was bij de dienst Openbare Werken van de Gemeente Maastricht.
Haar technische opleiding kreeg Tineke Kambier van 2000 tot 2004 aan de Stedelijke Academie van Schone Kunsten in Hasselt.
Van 1983 tot 1990 was zij actief in het Maastrichtse kunstenaarsinitiatief Perroen Aktuele Kunst en sinds 2002 is zij als floormanager werkzaam bij Marres Huis voor Contemporaine Kunst in Maastricht.
In 2010 reisde zij samen met kunstenaar Erik de Jong naar Los Angeles in verband met een gezamenlijk onderzoek naar de werking van non-places.
In 2014 portretteerde Tineke Kambier gedurende een jaar het tijdelijke Sphinxpark in Maastricht. Bureau Europa Centrum voor Architectuur en Design in Maastricht nam foto’s uit dit project op in een publicatie en tentoonstelling over het Sphinxpark: “Van achtertuin tot stadspark”.
In 2018 deed zij gedurende tien maanden onderzoek naar de interne cultuur van het gouvernement in Maastricht en legde dit vast. De resultaten van dit onderzoek werden in januari 2019 in het Gouvernement tentoongesteld en werd werk aangekocht door de Provincie Limburg/Ad Himmelreich.
In haar nieuwe project keert zij gedurende een jaar terug naar al de locaties die zestig jaar geleden door haar vader werden gefotografeerd in opdracht van de Gemeente Maastricht.